Tóch laten wij ons elke keer opnieuw verleiden tot de aankoop van anti-aging crèmes. Na het zien van de gelikte reclamecampagne, het ruiken van de aantrekkelijke geur en het voelen van de romige textuur zijn we opnieuw overtuigd. Uiteraard gunnen we onszelf het beste en de aankoop van zo’n product lijkt dan een goede keus te zijn.
Producenten weten ons nu eenmaal goed te overtuigen. Woorden als ‘anti-oxidant’, ‘natuurlijke ingrediënten’, ‘bestrijding van vrije radicalen’ scoren hoog.
Inmiddels hebben de cosmeticaproducten nieuwe ingrediënten toegevoegd die onze aandacht trekken. De nieuwste trends zijn:
- appelstamcellen (Niet bewezen dat ze door de huid kunnen dringen).
- slakken over je gezicht laten lopen en slakkencrème (Vanwege allantoïn in slakkenslijm, een ingrediënt dat overigens ook in tarwe zit!)
- peptiden (Er zijn heel veel soorten peptiden. Welke zijn de juiste? Er is nog onvoldoende wetenschappelijk bewijs).
- Q-10 (Alleen sommige ernstige zieken hebben een Q-10 tekort. Gezonde mensen hebben voldoende Q-10 in het lichaam).
Conclusie: vertrouw niet zonder meer het label ‘natuurlijk’ op een crème en geloof niet alle mooie reclameverhalen van cosmeticaproducenten.
Bedenk dat zolang de filmsterren nog botox laten inspuiten, er nog geen alternatief voorhanden is om rimpels voorgoed te laten verdwijnen.